فرازهایی از عرفان مولانا

شعر و عرفان

فرازهایی از عرفان مولانا

خداداد
شعر و عرفان

فرازهایی از عرفان مولانا

فرازهایی از عرفان مولانا

حیرانی و گیجی

 

مولوی زیرکی را ابزار عقل جزئی و بازاری می داند و آن را

 در مقابل حیرانی و محو و استغراق می گذارد و نه تنها حیرانی

 را مساوی جهل نمی داند بلکه آن را مساوی بصیرت می داند.

زیرکی     بفروش   و حیرانی    بخر      

زیرکی   ظن   است و حیرانی ،  نظر

سپس به این حدیث پیامبر(ص) که " اکثر اهل جنت ابلهانند"

 اشاره می کند ولی بلاهت را نه به معنای جهل بلکه به معنای

 صاف دلی و پاکدلی و حیرانی می نهد.

اکثر اهل  الجنه  البله  " ای پسر           

  بهر  این  گفته  است  سلطان البشر

زیرکی چون کبر و باد انگیزِ توست        

 ابلهی  شو،  تا  بماند  دل،   درسـت

ابلهی  نه کو به مسخرگی دو توست       

   ابلهی  کو  واله  و  حـیران   هوست

و ابلهان را به زنان مصری تشبیه می کند که حیران جمال یوسف

 دست خود می بریدند و این البته ربطی به جهالت و حماقت ندارد

ابلهانند     آن    زنــان    دست بُر   

  از  کشف ابله ، وَز رخِ یوسف  نُذُر

و این ابلهی و حیرانی اگر عقل جزئی و زیرکی را می روبد، در عوض

عقل صد برابر و نظر و بصیرت به جایش می نهد

زین سر از حیرت  اگر عقلت رود          

  هر سرِ  مویت ،   سر و عقلی شود

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 23 مهر 1390 | 23:5 | نویسنده : خداداد |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.